viernes, 18 de mayo de 2007
NOLA IKASTEN DEN IRAKURTZEN ETA IDAZTEN BILAKAERAREN DESKRIZIOA
1.aldia: FASE LOGOGRAFIKOA:
.HASIERA: Haurra mundu idatziaz interesatzen denean: ez dago adinik testuinguruan baldintzatuko du.
.EZAUGARRIAK:
-Irudikapen grafikoa modu indibidualean identifikatu: izen bat ikusten duenean irudi batekin identifikatuko du. Modu glbalean identifikatzen ditu hitzak.
-Ahozko hizkuntza eta idatzizko hizkuntzaren arteko erlazioak: Badaki logograma ahozkatu ahal duela eta guk ditugun gauzak idatzi ahal direla.
. TESTUAK: Hainbat elementu identifikatzen ditu, baldin eta, aldez aurretik esanahia esaten badigu. Logograma bat bezala identifikatzen dute, bere osotasunean, ikur bat bezala: botetan dagoen izena, bere izena,....
. ESTRATEGIAK:
- Hitzak irakurriko ditu baldin eta hitz horrekesanahia ezagutzen baditu.
- Informazioa bildu.
- Galdetuz.
. MOTIBATZEA: Imitatzea pilo gustatzen zaie, ekintza sozial baten barneratze prozesu baten atala da.
2.ALDIA: FASE ALFABETIKOA.
- HASIERA: Kontzientzia fonologikoa bereganatzen duenean hasten da kontzientzia fonologiko horrek ahalbidetuko dio haurrari ikur idatziaren dekodifikazioa.
- EZAUGARRIAK:
- Ikur idatziak dekodifikatu behar ditu, esanahia eraikitzeko, horri esker lehen irakurtzen ez zituen hitzak irakurriko ditu.
- Letrak baino, bere soinua duela konturatzen dira.
- Letra horiek ez direla edonola agertzen, urrenkera baten arabera antolatu behar dira.
oraindik testu osoa ez du ulertuko, hitzaka joango da bereizten, helduen laguntza beharko du testu osoa ulertzeko.
- TESTUAK: Testu idatzia deletreatzeko gai izango da, baina ez agian testuaren esanahi osoa ulertzeko.
- ESTRATEGIAK:
- Arreta beste modu batez antolatuko du, lehen deigarriak ez ziren elementuak orain arreta berezia eskainiko die.
- Atarna grafikoak erabili.
- Fonema solteak elkartuak hitzak sortu ahal diren badaki.
- MOTIBAZIOA:
- Imitazioaz gain, testuak ahoz esatea.
- Testu bateko hitzen esanahia fokalizatzen ditu, ez testu osoan zer esaten den.
3. ALDIA: FASE ORTOGRAFIKOA:
- HASIERA: Testu osoaren ulermen globala bilatuko du, testu zentzu zabalean.
- EZAUGARRIAK:
- TESTUINGURUAZ GAIN:
. TESTUINGURU SEMANTIKOAK: hitz bat ze kontestuan agertzen den esanahi bat edo beste du. (etxe zuria, etxea zuritu)
. TESTUINGURU SINTAKTIKOA: Testu barruan esaldi horiek ze funtzio betetzen duen. (aitak alaba saritu du/ alabak aitak saritu du, lehenego esaldian aitak sujetua da eta bigarren esaldian aitak objektua da.)
- INDARRA MORFEMETAN JARTZEN DUELA: modu globalean testua ulertzen saiatuko du, orain ez du hitze hitz esanahia bilduko.
- ESTRATEGIAK:
- Ptozesu bi aldi berean: dekodifikazioa eta irakurketa globala.
- MOTIBAZIOA:
- Testu osoaren esanahia bilatzeak.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario